SEKOLAH KEBANGSAAN
BANDAR MAS
KOTA TINGGI
JBA: 3041
LATIHAN DALAM
PERKHIDMATAN
SIRI 4 / 2013
LAPORAN LAWATAN
PENANDAARASAN
KE
SEKOLAH KEBANGSAAN
SEKSYEN 9
SHAH ALAM
PETALING PERDANA
SELANGOR DARUL EHSAN
PADA
2 MAC 2013
19 RABIUL AKHIR 1434
HARI SABTU
7.00 – 1.00 TENGAH
HARI
NAMA: RIZALMAN BIN
JOHAR
LAPORAN
LAWATAN PENANDAARASAN
KE SEKOLAH KEBANGSAAN
SEKSYEN 9
SHAH ALAM SELANGOR
ANJURAN:
KELAB BILIK GURU
SEKOLAH KEBANGSAAN
BANDAR MAS
KOTA TINGGI JOHOR
Pengenalan
Program lawatan Penanda Aras
Ke Sekolah Cemerlang Pusat Sumber Sekolah di Daerah Klang, Selangor merupakan
satu program yang dirangka khas untuk berkongsi pengalaman dan kepakaran dalam
pengurusan pendidikan dan membuat penambahbaikan selepas lawatan. Program ini
diharap dapat memberikan gambaran positif dan strategik dalam usaha
mengembangkan ilmu dan pengalaman para peserta lawatan serta dijadikan sebagai
satu proses pembelajaran yang berterusan.
Objektif
1.
Berkongsi pengalaman dan bertukar-tukar pandangan tentang hal-hal berkaitan
pelaksanaan strategi pendidikan.
2.
Meningkatkan mutu kerja dan motivasi diri para peserta lawatan melalui
perkongsian
strategik, pengalaman dan pengurusan
organisasi.
3.
Melihat pelaksanaan PSS yang boleh dijadikan contoh oleh para peserta lawatan.
Kumpulan
Sasaran
Semua
guru dan kakitangan sokongan Sekolah Kebangsaan Bandar Mas, Kota Tinggi.
Tajuk
Laporan : Taman
j-QAF
Lokasi
: Sekolah Kebangsaan
Seksyen 9, Shah Alam, Selangor
Tarikh : 2 Mac 2013
Hari : Sabtu
Masa : 7.00 hingga 1.00 tengahari
Dapatan
Lawatan
Pada 2 Mac 2013 hari
Sabtu bersamaan 19 Rabiul Akhir 1434H seramai 32 orang guru dan 3 orang
kakitangan sekolah Kebangsaan Bandar Mas telah membuat lawatan penandaarasan ke
Sekolah Kebangsaan Seksyen 9, (SKS9)
Shah Alam, Selangor.
Kami begitu teruja untuk melihat
sekolah SKS9 kerana sekolah ini merupakan sekolah yang hebat dan terkenal di
Selangor. Sebaik sahaja bas memasuki perkarangan sekolah, jelas tersergam
bangunan yang cantik dan gah. Dari jauh tertera perkataan Sekolah Berprestasi
Tinggi. Ketibaan kami disambut oleh guru-guru SKS9 dengan sapaan dan senyuman
salam perkenalan.
Sebelum memulakan acara seterusnya
terlebih dahulu diadakan sesi bergambar bagi kedua-dua buah sekolah sebagai
tanda kenang-kenangan. Kemudian kami dibawa ke bilik jamuan untuk menjamu
selera dengan hidangan yang enak. Selesai menikmati jamuan barulah kami dibawa
ke Bilik Gerakan untuk sesi perkenalan dan menandatangani memorandum lawatan.
Berdasarkan penerangan Guru Besar
SKS9 iaitu Puan Hajah Normah bt Othman Sekolah Kebangsaan Seksyen 9, Shah Alam terletak
di dalam Bandaraya Shah Alam, ibu negeri Selangor berhampiran dengan Masjid
Negeri, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah dan Hotel Concorde. Sekolah
ini telah dibuka pada 1 Januari 1998. Walaupun usianya masih muda namun telah
banyak kejayaan yang ditempa sama ada di peringkat negeri mahupun kebangsaan. Kejayaan
yang paling membanggakan adalah meraih tempat ke-16 pencapaian UPSR 2001 di
peringkat kebangsaan. Pada tahun 2011 pula SKS9 telah menempa sejarah kegemilangan
setelah dianugerahkan status Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT).
Selesai penerangan
tentang SKS9 oleh Puan Guru Besar, kami didedahkan pula tentang SBT oleh Puan
Hajah Rosmiah bt Selamat merangkap Penyelia Petang sekolah tersebut. Kemudian
acara diteruskan lagi dengan ucapan salam perkenalan daripada Tuan Guru Besar
SKBM, Tn. Hj. Ali bin Md. Sani dan diikuti dengan menandatangani memorandum
lawatan oleh kedua-dua guru besar.
Sebaik sahaja memorandum termentrai,
kami telah melawat sekitar kawasan sekolah termasuk melawat ke bilik-bilik
tertentu yang terdapat di sekolah ini. Setelah melihat kawasan sekolah saya
begitu tertarik dengan Taman j-QAF untuk dibuat laporan dalam program
penandaarasan ini.
Taman j-QAF SKS9
terletak berhampiran dengan kantin sekolah. Saya melihat Taman j-QAF ini amat
menarik kerana ia meletakkan banyak kad perkataan dalam Bahasa Arab dan
terjemahan dalam Bahasa Melayu menggunakan warna yang pelbagai dan amat ceria.
Kad-kad ini juga dilekatkan pada batang-batang pokok dan tulisannya juga besar
dan mudah untuk murid-murid membacanya.
Walaupun kawasan Taman j-Qaf ini
tidak begitu besar namun saya rasa ia banyak memberi faedah kepada murid-murid
kerana banyak kad perkataan yang mudah dilekatkan pada batang-batang pokok. Ia
juga terletak di laluan yang sentiasa dilalui oleh murid-murid dan ini
membuatkan mereka boleh membaca kad-kad yang terlekat di batang-batang pokok
setiap hari.
Setelah melihat keseluruhan Taman
j-QAF ini saya amat teruja untuk membuat Taman j-QAF di SKBM sekiranya ada
kawasan untuk membuatnya dan saya juga boleh menarik minat murid dalam
Pengajaran dan Pembelajaran j-QAF.
Secara umumnya, saya merasakan
lawatan ini sangat berjaya kerana banyak ilmu dan pengalaman yang berharga
kepada warga SKBM untuk lebih berusaha dan lebih cemerlang demi kemajuan SK
Bandar Mas.
No comments:
Post a Comment